Fakta versus média

Odvěký boj mezi fakty a médii. Jeden druhého nesnáší a navíc média faktů ještě zneužívají. Opovrženíhodné! Ale co se dá dělat. V téhle době to je opravdu extrém, na prahu nám číhá kolaps zdravotnictví kvůli tomu šílenému čínskému viru, média vše nafukují do bombastických závěrů a článků.



Dnes jsem četl článek o tom, jak se matematicky méně gramotní lidí hůře orientují v hoaxech a dalších ptákovinách. Blbost, no ne? Snad pokaždé, co svět čelí krizi nebo stát čelí krizi, kdokoliv další čelí krizi, tak se vždy objeví skupina vědců, kteří to uvedou na pravou míru. Mám se teď cítit blbě, protože jsem se na základce špatně naučil násobilku nebo snad dělám chyby při počtech?

Další věc jsou ti všeználkové. Tihle lidé jsou tedy gól. Ale přiznejme si, jsme to tak trochu všichni. Každý z nás doma s rodinou řeší tu zatracenou koronu, předvádí před dětmi a manželkou svůj brilantní kritický pohled. 

Proto bychom se měli naučit kritické analýze, právě abychom poznali, že partner vedle nás tomu vůbec nerozumí. Nasnadě je praktikování evidence-based přístup. Co to je? No jednoduše si vše vyložíte na grafech, statistikách, mapách a tak. Já vím, není to nic pro líné lidi, tímhle přístupem se v jedné informaci lze šťourat hodiny a dny. Ale vyplatí se to Horste!

Vždy mne zajímalo, co mají učitelé nebo profesoři nebo doktoři věd na mysli, když mluví o tom, že stačí myslet. Jsem na vysoké, ale tenhle fakt jsem pochopil už ve čtrvťáku na střední... Já vím trochu opožděně, ale lepší někdy nežli vůbec. Ono vážně stačí myslet. Jenže to znamená, že si sednete k datům, které se k vám hrnou zprava a zleva, dáte se do analýzy a strávíte nad tím hodiny.

Nicméně získáte mnoho. Nebudete "ovce", nenecháte se zviklat a nebudete věřit v neexistenci viru. Ale není to jen o viru. Cokoliv se zdá, že je na spadnutí, si vyžaduje kritický přístup. Známý vám popisuje, jak si v Koktejlu přečetl o chudých afrických dětech. Jenže tohle je další propast, propast mezi námi a "nimi". Mezi námi a těmi "chudými", ale o tom až někdy příště. Jednoduše nevěřte všemu, co vidíte. Je to těžké? Zatraceně jo!

Pokud vás to zajímá, tak si sedněte ke Googlu a hledejte. Nevěřte médiím, snad každý si je vědom toho, že média servírují mírně upravená, ale zato pečlivě selektovaná fakta. Takže proto máte chuť se ráno zhroutit. Další TIP: Nečtěte média ráno, akorát si zkazíte náladu. Člověk se marně zamýšlí nad tím, proč se v novinách nikdy neobjeví nic pozitivního. Ale to je jednoduché, protože lidé milovali, milují a budou milovat drama. A to je to, oč tu běží!

Komentáře